In de boekenbijlage van het Nederlandse NRC Handelsblad van vandaag staat een boeiend besprekingsartikel, onder de titel ‘alles van waarde is handel. Hyperconsumentisme als bron van stompzinnigheid in drie bezorgde boeken’ (p. 34). Het gaat over ‘De infantiele consument’ van Benjamin Barber, over ‘Affluenza. How to be succesful and stay sane’ van Oliver James en over mijn nieuwe boek ‘We consumeren ons kapot’.

Opvallend is alleszins hoe de laatste maanden steeds meer boeken verschijnen over consumptie en geluk. De recensie van Maartje Somers besluit: ‘Alleen Geldof doet concrete voorstellen voor een versterking van duurzame consumptie, zoals het laten verdwijnen van alle verhulde prijsvoordelen voor vervuilende of uitbuitende productievormen van de Europese markt, en een lager BTW-tarief voor duurzame producten. (…) Geldof’s boek is interessant omdat het niet morele welvaartsziektes als affluenza of infantilisering, maar heel concreet de angst voor de opwarming van de aarde aangrijpt als de wal die het consumptieschip wellicht enigszins zal bijsturen. Utopisch misschien, maar niet zo utopisch als Barbers droomdemocratie.’

Op de dag dat het internationaal klimaatpanel van de Verenigde Naties (het IPCC) en Al Gore de nobelprijs voor de vrede krijgen, is de bespreking in het NRC meer dan een compliment. Mijn uitgever had daarstraks gelijk: iets om het weekend op te fleuren.